• Project Manager (out of the LMBE): Gordana Joksić, naučni savetnik, Laboratorija 050, INN Vinča
  • Abstract:

    Predmet istraživanja ovog projekta čine dve odvojene celine od značaja za radiosenzitivnost: međusobna povezanost popravke dvolančanih prekida DNK i funkcije telomera i relativna biološka efikasnot (RBE) čestičnog zračenja. Ubrazano skraćivanje i gubitak funkcionalnosti telomera je povezano sa fenomenom ćelijskog zamiranja, koji neminovno aktivira enzime reparacije DNK. Nefunkcionalne telomere dovode i do nastajanja genomskih aberacija i kancerogeneze. Obzirom da dinamika telomera nije mnogo ispitivana u primarnim somatskim ćelijama pacijenata obolelih od Fankonijeve anemije (FA), jedan od osnovnih ciljeva projekta je proceniti da li funkcionalnost telomera predstavlja potencijalni biomarker ćelijske radiosenzitivnosti. Isptivaće se primarni fibroblasti (FANCA i FANCD2) pacijenata i odgovarajuće kontrole. Predložena istraživanja pojasniće ulogu telomera u radiosenzitivnosti i molekularnih mehanizama koji do senzitivnosti dovode. Na modelu radiorezistentnih ćelija ispitivaće se efekat zračenja visokog LET-a, protona i karbonskih jona u tri regiona Bragovog maksimuma. Numeričke simulacije prolaska čestica kroz ćelije vršiće se korišćenjem računarskog programa GEANT4, što će pomoći boljem razumevanju bioloških procesa koji su posledica ozračivanja, naročito u silaznom distalnom delu Bragovog maksimuma, koji se u radioterapiji najčešće nalazi na granici malignog i susednog zdravog tkiva. Ispitivaće se kinetika oporavka dvolančanih prekida DNK, apoptoza i ekspresija relevantnih gena.

  • Associates on the project:
  • Institutions participating in the implementation of the project:

    Laboratorija za fiziku 010, INN Vinča, Univerzitet u Beogradu

    Fakultet medicinskih nauka, Univerzitet u Kragujevcu

    Biološki fakultet, Univerzitet u Beogradu

    Medicinski fakultet, Univerzitet u Beogradu

There is no part or complete translation available for this page. Close this dialogue to see the original text.